• Hi all. We have had reports of member's signatures being edited to include malicious content. You can rest assured this wasn't done by staff and we can find no indication that the forums themselves have been compromised.

    However, remember to keep your passwords secure. If you use similar logins on multiple sites, people and even bots may be able to access your account.

    We always recommend using unique passwords and enable two-factor authentication if possible. Make sure you are secure.
  • Be sure to join the discussion on our discord at: Discord.gg/serebii
  • If you're still waiting for the e-mail, be sure to check your junk/spam e-mail folders

The Finnish club

Status
Not open for further replies.

Nenäpää

Well-Known Member
Tulipalo on vahinko, joka voi sattua aivan kenelle tahansa. Vuosien ryyppyputki ei niinkään. Ja onko niin järkyttävän paha ajatus, että esim. tupakoitsijat joutuvat hoitamaan keuhkosyöpänsä yksityisellä? Jos ei sentään verot tästä laske, niin ei ainakaan nouse. Ja yksityinen sektori hyötyisi varmaankin. Eikä kallis hoito varmaan ainakaan rohkaise polttamaan.
Alkoholismin haitat luokittelisin enemmänkin seurauksiksi huonosta elämästä, en syiksi. Mietitäänpä näin: sinulla menee huonosti, jolloin pullo alkaa näyttämään kaverilta. Elämäsi alkaa mennä alamäkeä jo ennen alkoholia. Tällöin pulloon tarttuminen saattaa tuntua aivan luonnolliselta jos on elänyt tarpeeksi alkoholille myönteisessä ilmapiirissä, eli todennäköisyys on suuri. Riippuvuus ja sen haitat ovat sairaus, joten en syyttäisi alkoholisteja heidän ongelmistaan. Kyllä mahtaa olla helppoa nauraa kotoaan pummeille, itseppähän sen valitsivat. Mutta koska en sanoisi asian olevan näin, voisinkin periaatteessa sanoa että alkoholiin koukkuun jääminen on vahinko. Kerran viinapullon avaaminen ei ole, mutta kun olet jo pahasti koukussa, se ettet pysty lopettamaan sitä on tavallaan "vahinko".

Jos ei omaa omakohtaisia kokemuksia alkoholin haitoista ja pysyy silti absolutistina, voisin sanoa sinun olevan ylivarovainen. En oikeasti näe tälle mitään syitä absolutismille kuin;
1. Pelon kontrollien menettämisestä
2. Terveyssyyt
3. Henkilökohtaisen kaunan
4. Maku on paha

Kyllä minä ainakin luotan itseeni sen verran, että pystyn välillä rentoutumaan alkoholilla. Ja alkoholihan on terveellistä pienissä määrin, joten en näe pointtia oikein siinäkään. Neljäs kohta on nyt vähän kiikun kaakun, sillä jos en käyttäisi alkoholia sen maun takia, en ainakaan pitäisi itseäni absolutistina. Tai teoriassa kyllä, mutten jakaisi ollenkaan samaa ideologiaa. En muuten tätä sanoisi, mutta veikkaan seuraavan vastauksesi olevan luokkaa "itsehän avasi sen pullonsa silloin ensimmäistä kertaa." Toivon mukaan ymmärrät, miten monet ei-absolutit ajattelevat ennen kuin pidät omaa suuntaustasi parempana. Tämähän on omaa arvailuani mitä tulet sanomaan, jos meni täysin metsään, niin sori vaan. :p

Ja toivottavasti et suivaantunut tästä kappaleesta. Tarkoituksenani ei ole kyseenalaistaa suuntautumustasi, vaan sinun asenteidesi kyseenalaistaminen. (I'm the manipulator.) Ja henkilökohtaisessa kiinnostuneisuudessa, mutta siitä ei nyt puhuta. :p

Tupakoitsijat hoitakoot asiat yksityisillä jos niin haluavat. Pääsepähän hoitoon ilman odottelua. Sama pätee alkoholisteihin, ja jos vain riittää rahaa. Alkoholismi on kuitenkin enemmän 'life-style'-sairaus kuin keuhkosyöpä, jolloin alkoholistien luulisi olevan yleisesti ottaen köyhempiä.
Usko Jumalaan ei tarkoita, että ajattelen uskonasioita joka päivä tai joka viikko. Uskonto ei ole minulle tärkeää, mutta en voi silti luokitella itseäni ateistiksi, koska uskon.
Joo, ihmettelin vaan pääasiassa sitä, että sanoit uskonnolla olevan liian suuri osuus ihmisten elämästä. Tuo ei vielä oikein vastaa siihenkään, vain kysymykseen miten suuri osuus sillä on omasta elämästäsi. En minäkään menisi sanomaan kaverilleni, että kitaralla on liian suuri osuus hänen elämästään, vaikka hän omaansa aggressiivisemmin luuttuakiin kuin minä omaani.

Jos alkoholisti hakeutuu hoitoon ja maksaa sen itse (tai maksattaa jollakulla muulla halukkaalla, löytyykö vapaaehtoisia?), niin mikäs siinä.
Kaikkein toivottomimmat pulsut eivät varmasti ole tarpeeksi rahakkaita maksamaan laskuja, jotka voivat nousta tuhansiin euroihin. Ja vaikka he ottaisivatkin lainan, niin heidän jaloilleen nousemisessa menee silloin vieläkin kauemmin. Ja arvelin jo aikaisemminkin, että kaikki alkoholistit eivät välttämättä ole halukkaita menemään hoitoon.

Joo, mutta siis kyllähän tuo olisi parasta, mutta tuntuu vaan epärealistiselta.
 
Last edited:

ShinyPalkia

Well-Known Member
Kiitos kun vastailette topiceihin, mutta olisi kiva jos ette vain ohimennen vastailisi niihin vaan paneutuisitte hieman enemmän niihin. ^_^

Nenäpäälle:"Kyllä minä ainakin luotan itseeni sen verran, että pystyn välillä rentoutumaan alkoholilla." Profiilisi sanoo, että olet 16. Tietääksini alkoholia ei saa myydä/luovuttaa alle 18 vuotialle.

Kuitenkin, uskoisin, että teidän kannattaisi lopettaa se väittelynne (Nenäpää ja Walking Contradiction) ja antaa välillä "puheen vuoro" muillekin jäsenille. Ei siitä mitään tule jos te kaksi vain väittelette ja melkeinpä kukaan muu ei lähetä viestejä. On toki hyvä asia, että lähettelette viestejä tähän kerhoon, mutta olkaa kilttejä ja lopettekaa väittelynne (jos haluatte jatkaa sitä, voitte tehdä sen pm/vm avulla).

Okei, asiasta toiseen. Keksin taas uuden kysymyksen. Mikä on mielestäsi paras huvipuisto (Suomessa) ja mikä paras laite?

Itse harvoin käyn huvipuistoissa, joten vastaaminen on minun osaltani hieman hankalaa, mutta sanoisin, että ehkä Särkänniemi ja Koskenlasku (se, missä ollaan siinä renkaassa tai jossain)/Tukkivene.

Näin lopuksi, lähettäkää vaan rohkeasti viestejä ja kysymyksiä yms. Ja uudet jäsenet ovat tietysti aina tervetulleita. :)
 

Walking Contradiction

Feed Us a Fetus
Jos ei omaa omakohtaisia kokemuksia alkoholin haitoista ja pysyy silti absolutistina, voisin sanoa sinun olevan ylivarovainen.
Kyllä, olen jonkin verran ylivarovainen. En kunnolla luota keneenkään, kaikkein vähiten itseeni.
En oikeasti näe tälle mitään syitä absolutismille kuin;
1. Pelon kontrollien menettämisestä
2. Terveyssyyt
3. Henkilökohtaisen kaunan
4. Maku on paha
1. Yes. Olen helposti addiktoituvaa sorttia. En ollut esim. pureskellut kynsiä 15-vuotiaaksi asti kertaakaan, siitä n. viikon päästä olin jäystänyt kynnet verille.
2. Totta tämäkin. Pieni määrä on hyväksi, mutta suuri määrä ei.
3. Tämä ei sovi minuun, ei ole henkilökohtaista.
4. Onhan se. Mieluummin vetelen Kokista ja Fantaa :)
Toivon mukaan ymmärrät, miten monet ei-absolutit ajattelevat ennen kuin pidät omaa suuntaustasi parempana. Tämähän on omaa arvailuani mitä tulet sanomaan, jos meni täysin metsään, niin sori vaan. :p
En pidä juomattomuutta yhtään juomista parempana, mikä sopii minulle, ei sovi jollekulle muulle. Ymmärrän asian, vaikka olen muulta saattanut vaikuttaa.
Joo, ihmettelin vaan pääasiassa sitä, että sanoit uskonnolla olevan liian suuri osuus ihmisten elämästä. Tuo ei vielä oikein vastaa siihenkään, vain kysymykseen miten suuri osuus sillä on omasta elämästäsi.
Sanoin uskonnolla olevan liian suuri osuus sen takia, että uskonnossa (yleistäen) ihminen vaihtaa osan (pienen tai suuren osan) vapaudestaan siihen, että joku sanoo miten pitää toimia. Jos ei sitten tee oikein, niin joko joutuu helvettiin tai on muuten vaan veemäinen seuraava elämä. Jos kuoleman jälkeen on jotain, niin ei se, miten on elämänsä elänyt voi vaikuttaa siihen.
Ja vaikka he ottaisivatkin lainan, niin heidän jaloilleen nousemisessa menee silloin vieläkin kauemmin. Ja arvelin jo aikaisemminkin, että kaikki alkoholistit eivät välttämättä ole halukkaita menemään hoitoon.
Tiedät jo, mitä aion näihin kommentoida. Hyväksyn molemmat asiat. Kyllä ihmisten pitää jonkin verran ottaa vastuuta elämästään.
Ei siitä mitään tule jos te kaksi vain väittelette ja melkeinpä kukaan muu ei lähetä viestejä.
Onko joku kieltänyt muita kuin minua ja Nenäpäätä postaamasta tänne? Muistaakseni ei.
Okei, asiasta toiseen. Keksin taas uuden kysymyksen. Mikä on mielestäsi paras huvipuisto (Suomessa) ja mikä paras laite?
Huvipuisto: Linnanmäki. Laite: Vuoristorata (se vanha)
 
Last edited:

Nenäpää

Well-Known Member
Nenäpäälle:"Kyllä minä ainakin luotan itseeni sen verran, että pystyn välillä rentoutumaan alkoholilla." Profiilisi sanoo, että olet 16. Tietääksini alkoholia ei saa myydä/luovuttaa alle 18 vuotialle.
Ei saa ei. Ei se silti ketään estä sitä saamasta. Ja oma alkoholinkäyttöni on luokkaa muutaman kerran vuodessa. Viimeksi kun jotain otin, oli ööh, 4.2 ennen Megadethin keikkaa... Sitä ennen taas 11.12 ennen Motörheadia. Ja ehkäpä huomenna, mutta en muutenkaan tajua, miten minun alkoholinkäyttöni liittyy keskusteluumme. Pointti olisi varmaan kuitenkin selvä, vaikka olisin kymmenen.

Kuitenkin, uskoisin, että teidän kannattaisi lopettaa se väittelynne (Nenäpää ja Walking Contradiction) ja antaa välillä "puheen vuoro" muillekin jäsenille. Ei siitä mitään tule jos te kaksi vain väittelette ja melkeinpä kukaan muu ei lähetä viestejä. On toki hyvä asia, että lähettelette viestejä tähän kerhoon, mutta olkaa kilttejä ja lopettekaa väittelynne (jos haluatte jatkaa sitä, voitte tehdä sen pm/vm avulla).
Okei, asiasta toiseen. Keksin taas uuden kysymyksen. Mikä on mielestäsi paras huvipuisto (Suomessa) ja mikä paras laite?
Uh oh. En voi kyllä mitenkään samaistua siihen, että tuo aihe olisi mielenkiintoisampi kuin tämä meidän. ;) En usko, että moisesta nimittäin riittää puheenaihetta... Tai uskoisin monien vastauksien olevan samanlaisia kuin Walkingin vastaus tuohon kysymykseesi. Ja ei me ketään purra muutenkaan. Ainakaan luuhun asti.

Walking Contradiction said:
Kyllä, olen jonkin verran ylivarovainen. En kunnolla luota keneenkään, kaikkein vähiten itseeni.
1. Yes. Olen helposti addiktoituvaa sorttia. En ollut esim. pureskellut kynsiä 15-vuotiaaksi asti kertaakaan, siitä n. viikon päästä olin jäystänyt kynnet verille.
2. Totta tämäkin. Pieni määrä on hyväksi, mutta suuri määrä ei.
3. Tämä ei sovi minuun, ei ole henkilökohtaista.
4. Onhan se. Mieluummin vetelen Kokista ja Fantaa
Ok, ymmärrän kyllä. Hyvä vaan ettei mitään ota, jos ei halua/pelkää ottavansa liikaa. :)

En pidä juomattomuutta yhtään juomista parempana, mikä sopii minulle, ei sovi jollekulle muulle. Ymmärrän asian, vaikka olen muulta saattanut vaikuttaa.
Joo ja kyllähän kieltämättä noin luulin. :p Muttah, asia selvä.

Sanoin uskonnolla olevan liian suuri osuus sen takia, että uskonnossa (yleistäen) ihminen vaihtaa osan (pienen tai suuren osan) vapaudestaan siihen, että joku sanoo miten pitää toimia. Jos ei sitten tee oikein, niin joko joutuu helvettiin tai on muuten vaan veemäinen seuraava elämä. Jos kuoleman jälkeen on jotain, niin ei se, miten on elämänsä elänyt voi vaikuttaa siihen.
No joo, kieltämättä. Mutta onko tästä sinulle haittaa? En silti menisi sanomaan, että heiltä menee liikaa aikaa uskonnolleen. Jokainen tekee mitä tykkää. Ainoa haitta jonka näen, on se jos nämä ns. himouskovaiset alkavat viedä uskontoaan läpi ja saada kannatusta. Ja se on 'paha', sillä ainakin evankeliu****erilaisen kirkon asenteet ovat melko vanhanaikaisia. Mutta tämähän ei nyt aivan suoranaisesti liity kaikkiin himouskovaisiin, vain niihin tuputtajiin. Tai siis semmoinen 'Jeesus avasi silmäni'-uskovainen ei varsinaisesti ketään haittaa, vaikka rukoilisikin kotonaan päivittäin. Itseasiassa, tämähän voisi olla hyvä asia, sillä itse ainakin pidän Kristinuskon sanomaa aika positiivisena. En tosin osaa ollenkaan sanoa, kuinka monet himouskovaisista ovat tällaisia 'tuputtajia'.

Tiedät jo, mitä aion näihin kommentoida. Hyväksyn molemmat asiat. Kyllä ihmisten pitää jonkin verran ottaa vastuuta elämästään.
Tai ainakin pitäisi. Kaikki eivät osaa. Olen nähtävästi liian hippi sanomaan, että nämä pitäisi jättää oman onnensa nojaan. :|

Queensrÿchen Operation: Mindcrimen-levyllä on muuten joitakin kappaleita, jotka ovat sivunneet keskusteluamme jollakin asteella. Kuuntele Revolution calling. (http://www.youtube.com/watch?v=XRYXxv72AQE) Tai samantien koko levy jos tykkäät. :)

--> Menee katsomaan Operation: Livecrimeä.
 

Walking Contradiction

Feed Us a Fetus
Uh oh. En voi kyllä mitenkään samaistua siihen, että tuo aihe olisi mielenkiintoisampi kuin tämä meidän. ;) En usko, että moisesta nimittäin riittää puheenaihetta... Tai uskoisin monien vastauksien olevan samanlaisia kuin Walkingin vastaus tuohon kysymykseesi. Ja ei me ketään purra muutenkaan. Ainakaan luuhun asti.
Samaa mieltä. Kejun koostuminen pelkistä yhden lauseen vastauksista taitaa sitäpaitsi nykykäytännön mukaan olla kiellettyäkin.

No joo, kieltämättä. Mutta onko tästä sinulle haittaa?
Ei välttämättä minulle, mutta himouskoville kylläkin. Ajattelutapani on vaan, että kaikien pitäisi olla mahdollisimman vapaita. Ja extra mielipiteitä punkrockin voimin: Henkilökohtaiset mielipiteeni uskonnosta kulkevat aika läheltä tätä. "My god's not the one that you want to see / Your god's a mirage, a conspiracy"
 

Nenäpää

Well-Known Member
Ei välttämättä minulle, mutta himouskoville kylläkin. Ajattelutapani on vaan, että kaikien pitäisi olla mahdollisimman vapaita.
Mutta jos he ovat itse tiensä valinneet? Ei kai se heitä silloin haittaa? Jos joku haluaa tehdä töitä sinulle euron tuntipalkalla, niin eikö silloin sitä kannata tarjota?
Ja extra mielipiteitä punkrockin voimin: Henkilökohtaiset mielipiteeni uskonnosta kulkevat aika läheltä tätä. "My god's not the one that you want to see / Your god's a mirage, a conspiracy"
Huono homma. Siis se, että en keksi tähän mitään hyvää linkkiä. :p
 

Suppis

Member
Joo mä liityn tähän. Eli oon suomalainen joka pitää hevistä ja rokista. Olen myös innokas animen seuraaja ja nykyään suosikki mangani on Death Note jonka ensimmäisen numeron omistan suomeksi
 

Suppis

Member
Joo mä liityn tähän. Eli oon suomalainen joka pitää hevistä ja rokista. Olen myös innokas animen seuraaja ja nykyään suosikki mangani on Death Note jonka ensimmäisen numeron omistan suomeksi

Ediitti: Unohdin laittaa suosikkisanan. Se on ystävät
 
Last edited:

Nenäpää

Well-Known Member
Joo mä liityn tähän. Eli oon suomalainen joka pitää hevistä ja rokista. Olen myös innokas animen seuraaja ja nykyään suosikki mangani on Death Note jonka ensimmäisen numeron omistan suomeksi

Ediitti: Unohdin laittaa suosikkisanan. Se on ystävät
Tervetuloa minunkin puolestani. :)

Huomasin, että ainakin musiikkigenre on aivan kohdallaan. Mitäs bändejä tuohon kuuluu? Olen aina halukas puhumaan kiinnostavista bändeistä.

Muuten, sinulta taisi tulla vahingossa tuplaposti, joten suosittelisin sen poistoa ennen kuin jokin ilkeä mode suuttuu. :)
 

ResidentEcruteak

Well-Known Member
Mikä on mielestäsi paras huvipuisto (Suomessa) ja mikä paras laite?
Enpä oikein tiedä kun en oikeastaan käy huvipuistoissa ollenkaan. Olen nimittäin sen verran nörtti että pelaan ennemmin videopelejä...

Mutta videopeleistä puheen ollen... Super Smash Bros. Brawl tulee kauppoihin ilmeisesti vain reilun kolmen päivän päästä; aikooko joku muukin hommata kyseisen pelin vai tykkäättekö koko Super Smash Bros pelisarjasta ollenkaan?
 

ShinyPalkia

Well-Known Member
Hei ja tervetuloa Suppis! ^_^ (Ja niin kuin Nenäpää jo sanoikin, kannattaa poistaa toinen tuplaposteista.)

Minäkin pidän Death Notesta vaikken ole koskaan yhtään sarjaa siitä katsonut tai lukenut mangana. Pitäisi ehkä minunkin ostaa se ensimmäinen osa.

En omista (eikä veljenikään omista, eikä edes serkut :p) Wiitä, joten ei taida tulla ostettua. :( Mutta, mitä olen lukenut (arvosteluja ja kommentteja) ja katsellut kuvia niin sanoisin, että pidän siitä pelistä. Taidan yleensä ottaenkin pitää taistelupeleistä (mikä johtuu varmaankin siitä, että viisivuotiaasta asti olen katsonut kun veli pelaa räiskintä- pelejä sun muita. XD).

Mitä mieltä muuten olette, pitäisikö aloituspostiin (se ensimmäinen posti ekalla sivulla) laittaa klubinjäsenten nimet? Ja jos vastaatte kyllä, niin olisiko aakkosjärjestys hyvä?
 

Walking Contradiction

Feed Us a Fetus
Mutta jos he ovat itse tiensä valinneet? Ei kai se heitä silloin haittaa?
Niin, eihän se haittaa jos he ovat tiensä itse valinneet. Fakta vaan on, että intomieliset uskovaiset kasvattavat usein lapsistaankin hihhuleita. Huonompi homma :(

ShinyPalkia: Aloituspostiin ehdottomasti jäsenten nimet. Järjestyksellä ei niinkään väliä, mutta itse pistäisin listan klubiin liittymis järjestyksessä. Aakkosjärjestys on hyvä kanssa.

ResidentEcruteak: Brawl löytyy ainakin täältä. On todella huippu peli, ja Subspace Emissary on elämää suurempi, ainakin näin toissijaiseksi moodiksi. Tekemistä löytyy aivan järjettömät määrät :D
 

Amonitas

Well-Known Member
Päivää, tai no iltaa, luulin et tää clubi jo suljettii, mut liitynpä jälleen teidä alkoholi puheisiinne =D
Ai nii joo, onks sul Brawl? Jos on otetaa tappelu, se on iha paras pelaan 8 tuntii päiväs XD ja jos haluut nii voidaa olla wii friendejä, mul ei oo kato viel yhtää, ja voitas aina vaa brawlata tai nii poispäin =P
 
Last edited:
Ei ole tullut nyt vähään aikaan tänne kirjoteltua, nyt eksyin taas :)

Oon hieman out noista väkeväjuomakeskusteluista (laiskana en jaksanut lukea noinkin pitkiä postauksia, heh), mutta sanottakoon, että jokaisen oma asiahan se on. Itselläni käyttö ei ole aktiivista, mutta silloin kun jotain löytyy, niin löytyy kunnolla.

Brawl tuli hankittua tuossa julkaisupäivänä, ja olenkin pelannut varmaan nämä, hmm, 4-5 päivää sitä putkeen. SSE:n mennyt jotenkuten läpi (prosentit kuitenkin siinä 80 pintaan, satanen tietty tavoitteena), kaikki hahmot saatu ja nyt vain Classicia sekä All-Staria sun muita pikkumoodeja läpäisemään. Challenget olisi tietty kiva myös saada ratkaistuksi kaikki, tosin siellä on sellaisiakin kuin jotain 100 tuntia Brawlia (tms?), niin niitä en jaksa edes ajatella - pelailen vain, ja kattoo, kun limitti tulee täyteen. Mahtava peli kyllä kaiken kaikkiaan.

Niille, jotka nyt pelin omistavat: lempihahmojanne? Itse olen pelannut vähän kaikilla (Brawlit pelaan yleensä "Random"-valikon kautta, jotta opin pelaamaan kaikilla suhtkoht hyvin). Eniten pidän kuitenkin Pitistä ja Meta Knightista. Peach on myös mahtava, pelasin sillä aina Meleessä, ja nyt Brawlissakin. Ice Climbers ja Jigglypuff ovat näitä vähemmän käytettyjä hahmoja, ja ihme kyllä, olen niillä oikeastaan ihan hyvä. Lisättäköön vielä Luigi, Ganondorf ja Sonic listaan :D Onpas näitä melkoisesti.

Aloituspostaukseen olisi hyvä pistää jäsenten nimet, ihan sama missä järjestyksessä minulle. Siitä voi aina kätevästi tarkastaa onko uusia jäseniä liittynyt ilman, että katsoo postauksien kautta.

Sää on jälleen sateinen, kuten eilenkin. Ma-ti oli onneksi aurinkoista, ja rannallakin tuli oleskeltua. Vielä en ole kuitenkaan talviturkkia heittänyt! Kyllä sen ehtii... ehkä.
 

ResidentEcruteak

Well-Known Member
Lempihahmot Brawlissa: Yoshi ja Pokemon trainer ja Wolfistakin tulee varmaan yksi mun suosikeista; en ole vielä varma kun en ole saanut kyseistä hahmoa vielä.

Ostin pelin jo julkaisupäivänä ja sitä onkin sitten tullut pelattua jo jonkin verran; tuli oikeaan peukaloonkin jo mustelma kun käytin aluksi pelkkää Wii-kaukosäädintä, mutta sitten siirryin käyttämään Classic-ohjainta ja se onkin toiminut paljon paremmin.
 

Walking Contradiction

Feed Us a Fetus
Suosikki Brawlissa? Ike(n smash>), Toon Link, Peach, Captain Falcon, DeDeDe. Home-run Contest on huippu, ja eniten ottaa päähän se mitä Ganondorfille on tehty. No, onhan vielä Falcon... PUNCH!!!
 

Plusle Frontier

A fresh start
Jee Brawl!
Suosikkejani ovat Wolf, Falco, Lucario, Snake, Diddy Kong, Pokemon Trainer ja varmaan myös Pit ja Sonic. Eli aika paljon.

Paljonko on muuten ennätyksenne Home-run Contestissa?
En varmaan edes kehtaa sanoa omaa kun on niin huono.
 
Status
Not open for further replies.
Top